- Zoeken catalogus
-
- Zoeken website
-
Steun! Stem! Staak!
Wederopbouw
Na de bevrijding komen de vooroorlogse partijen, vakbonden en organisaties terug. Scherpe politieke meningsverschillen worden vermeden, er moet worden samengewerkt. De oude politieke symbolen verdwijnen van de affiches: de rode vlag, de gebalde vuist en dergelijke. In plaats daarvan komen algemene, neutrale symbolen: de kaart van Nederland, bloemen, werktuigen die met metselen en bouwen te maken hebben. Alles staat in het teken van de wederopbouw. Andere grote kwesties van de tijd, zoals het onafhankelijk worden van Indonesië of de Koude Oorlog, zijn nauwelijks in de affiches terug te vinden.
Vooruitstrevende vormgevers werken nu liever voor culturele opdrachtgevers dan voor politieke. Daar krijgen ze meer vrijheid en mogelijkheden. Reclametekenaars en illustratoren hebben er geen moeite mee af en toe voor een politieke organisatie te werken. Ook de opdrachtgevers lijken alle moeite te doen om politieke affiches er niet meer als politieke affiches uit te laten zien. De vrolijke poppetjes, die ook in de reclame veel voorkomen, gaan alles overheersen. Propaganda wordt met het verleden en de oorlog geassocieerd, reclame daartegenover met het heden, met welvaart en vooruitgang. Toch worden ook in deze periode mooie, technisch soms zeer knappe affiches gemaakt.
|
10. Koen van Os, NVV, 1955 |
Op alle afbeeldingen, teksten en bestanden van deze site berusten auteursrechten. Niets mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming worden gekopieerd, vermenigvuldigd of verder verspreid. Meer inlichtingen bij de afdeling Publieksdiensten.